måndag 9 juni 2008

Håkan Bråkan och bebismysteriet

Kul att jag kollar i förväg vilken böcker jag väljer att läsa för mina barn. Visst, det var Wilma som lånade denna på biblioteket, men jag valde den aktuella boken helt ovetandes om den genanta situationen den skulle leda till. Boken börjar med att en dagisfröken börjar bli tjock om magen och barnen fantiserar om att hon ätit för många bullar och har en enorm gasmage på grund av detta. Håkan förklarar dock för alla dagisbarn att fröken har en bebis i magen och sen är fantasierna i full gång. Bebisar kommer med storken, änglar, frö från mamman och pappan osv.

Ok, här anade jag såklart oråd, men eftersom Wilma sa att dom läst den på skolan så måste den ju sluta "snällt". Näääädå, det gjorde den inte riktigt. En beskrivning att pappans snopp ska in i mammans snippa, och en fin bild till det. Inget vulgärt eller otäckt, men tillräckligt beskrivande för att få mig lite stressad. Så var det med det. Stella tog boken och bläddrade igenom och då passade jag på att fråga Wilma hur hon trodde att det gick till och om hon kom ihåg vad som stod i boken. Jag hoppades såklart att hon skulle vara helt ointresserad osv, men hon svarade att barnen i boken trodde att det var gasmage och så fnissade hon. Jamen, tyckte jag, hur kom bebisen in i magen. Jo, svarade hon, att det var pappans snippa som...
-Stopp, sa jag. Pappan har ju ingen snippa...
-Nä, men hur var det då? sa hon sen.
-Jo, men det är ju pappans snopp och mammans snippa.
-Jaaa, just ja. Men så går det ju ÄNDÅ inte till...
-Jo, men det gör ju faktiskt det, svarade jag en aningens generad.
-Vaaa, gör det?
-Jo, och det kan du prata med pappa och mig om, men det är inte något man pratar om så där utanför huset och vi behöver inte berätta det för Stella. Hon är lite för liten än.

Osv...

Suck, det var kämpigt och kanske lite för tidigt, men ja ja, hon kan ju läsa nu också, så hon hade garanterat genomskådat mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar