lördag 7 februari 2009

Kaos i snön

I torsdags så vaknade jag i vanlig ordning och tittade ut genom köksfönstret. Det snöade och blåste en hel del. Strax efter klockan 12.00 så försökte jag gå ut med en soppåse och då upptäckte jag att vi nästan inte fick upp ytterdörren. Så därför begav jag mig ut och började skotta. Det tog mig nästan en timma att ta bort snön i gången mellan huset och garaget och ytterligare tjugo minuter att skotta bort från infarten. När jag håller på med snön runt brevlådan, så kommer postbilen och den kör nästan fast i den djupa snön. Postkillen fick backa och ta om några gånger innan han slutligen kunde sladda vidare till nästa brevlåda. Jag gick in kort därpå och strax efter det så stannar en bil precis framför vårt hus och en passasegare springer in hos våran granne. Då kommer även traktorn och den unga föraren i bilen gör inga som helst försök att akta på sig och sin bil. Därför så lämnar traktorföraren en jättehög av snö, precis bakom vår bil. När sedan ungdomarna i bilen ger sig av, så kör dom som jag redan förutsett, fast efter cirka femtio meter. Dom fick skotta en lång stund innan dom slutligen kunde ta sig iväg. Efter ca en timma kommer traktorn tillbaka och vi står och tittar genom fönstret. Plötsligt så släpper ena framdäcket på traktorn och som tur var så hade traktorföraren nere skopan så ekipaget höll sig upprätt. Det blev för traktorgubben att beställa bergare och under tiden så växte högen av snö bakom våran bil. Desperata grannar skottade febrilt och fyllde på snöhögen, eftersom det vid det här laget inte fanns något annat lämpligt ställe. Vi började känna lite panik, för jag skulle iväg och klippa och färga mig och Wilma skulle på baletten. Magnus fick rycka in och skotta bort en del av snöberget så vi i alla fall kunde backa ut. Väl tillbaka till huset, så syntes ingen traktor och inte heller under kvällen eller tidig morgon. Detta innebar att vi inte under några omständigheter skulle kunna backa ut bilen igen, eftersom det fortsatte att snöa hela natten. Efter en del detektivarbete fick vi tag på sonen till traktorföraren och han blev helt klart förvånad över att hans pappa inte tagit rätt på högen på vår gata. Sonen sa att "gubben" hade åkt ut tidigt på morgonen med en annan traktor. Därför så begav sig Magnus ut att leta efter gubben och efter ett tag hittade han honom. Gubben körde hit igen (med den "nya" traktorn) och vi trodde såklart att han skulle rensa bort all snö på vår lilla gata, men icket. Han körde upp en passage så vi fick ut bilen, men sedan så åkte han raskt iväg igen. Det innebar att det i princip bara var vi som kunde köra ut bilen på vägen. Ahh, det är ju så man kan bli tokig. Tillslut så kom ialla fall sonen till traktorföraren och han körde sin egna personliga traktor, och som "plåster på såren" så skrapade han lite extra på vår uppfart och skottade bort plogkanter osv. Det satt långt inne...
Gubben som körde traktorn, hade inte ens kommit ihåg att han lämnat in sin "första" traktor på lagning, så det känns ju väldigt stabilt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar