fredag 20 februari 2009

Mitt brev till Unionens A-kassa 20 feb 2009

Det är med gråten i halsen som jag skriver till er! Här har jag gått och väntat på pengar i en evighet. Jag förstår att ni är överhopade med jobb, men känslan jag får är att era rutiner och problem med det tekniska verkar vara något utöver det vanliga. Att min arbetsgivare missat att fylla i fyra punkter, gjorde såklart sitt till förseningen, men denna pappershantering med post är helt katastofal. Dessa fyra punkter hade med lätthet kunnat ordnats per telefon där ett datum och tre små kryss skulle fyllas i. Jodå, min arbetsgivare fixade det i ett nafs och förmodligen hade detta inte hänt om hon följt erat ifyllnadsstöd på internet. Nu har jag fått ett papper till där det saknas uppgifter som fanns på första arbetsgivarintyget. Ja, men hallå, ni skickade ju tillbaks ett ifyllt arbetsgivarintyg där ni själva inte fört över dessa uppgifter. Sedan så kontaktade jag er för ca tre veckor sedan och jag frågade om uppgifterna på Mina Sidor (ersättningsärende) var aktuellt! Jo, svarade kvinnan. När jag sedan ringde ett tag senare (ungefär en timma senare) och pratade med en annan hos er, så sa hon att jag inte ens var påbörjad. Fattar ni! Det är hur jobbigt som helst. Jag har tre småbarn, är utan jobb och har ett liv som jag vill kunna leva. Om detta fortsätter så sätter ni mig i en livshotade situation, för jag har inte några anhöriga som jag kan låna pengar av, eller saker jag kan sälja!!! För 10 minuter sedan så ringde jag igen för att försöka få ett svar på varför uppgifterna om min frånvaro plötsligt är borta från arbetsgivarintyget ni har fyllt i åt oss är borta. Då får jag svaret att datasystemet är nere! Varför meddelar ni inte det på hemsida då, eller på internet. Hur kul tror ni det är att först ringa fram flera gånger och få svaret att ni inte kan ta emot mitt samtal, för att sedan få veta att ni ändå inte kan hjälpa mig. Tjejen kunde inte heller lämna ett kort meddelande till min handläggare via mail och be henne återkomma till mig. Hon kunde inte säga när datasystemet skulle vara igång osv. Nu vill jag ha hjälp och jag hoppas verkligen att ni kan ordna så att jag får mina pengar innan räkningarna ska betalas, för annars vet jag inte hur jag ska klara mig!?!!! Om felet, eller missen ligger på ert ansvar, så hoppas jag att ni åtminstone återkommer med en ursäkt för sveda och värk! Ligger ansvaret på mig eller min arbetsgivare, så orkar jag inte be om ursäkt för det, för jag har gjort allt i min makt för att följa alla era regler och ni är faktiskt dom som sitter på kunskapen kring detta!!!
Hälsningar en mycket ledsen medborgare vid namn Mariana Persson

3 kommentarer:

  1. Hej Dompen.

    Jag har också fått en gigantisk försening från Unionens A-kassa. 6 veckors försening. De måste ha ett gigantiskt problem just nu som de håller käften om. Jag har tipsat DN, SVD och Uppdrag Granskning. Jag har inte fått något svar men jag hoppas det här kommer upp snart. Det är så jävla irriterande. Jag har stor sympati för dig. Allt gott!

    P.

    SvaraRadera
  2. Usch, de är inte roliga att ha att göra med. Sitter själv och är upprörd över dem just nu :-(

    SvaraRadera
  3. Har ungefär samma historia. Det är som att akssan blundar för dem problem detta innebär när man är beorende av akassan .....

    SvaraRadera