fredag 10 april 2009

Påskfirande i Gargnäs

Hej på er! Hoppas ni mår lika bra som vi gör. Vi är i Gargnäs sedan onsdag kväll och har det så mysigt och trivs som fisken i Vindelälven. Vi lämnade Skellefteå vid 18.00 på onsdagskvällen och när vi kom fram till Kronås, så fikade vi i lugn och ro. Kanske blev det lite rött vin, ost och kex också ;)

På torsdagsmorgon så klev vi upp rätt så tidigt efter en stökig natt. Mika vaknade vid 03.00 och var vaken (skrikandes) i nästan en timma. Vi spelade spel med tjejerna och vid 11.00 kom Emmy med bussen från Stockholm. Kul! Vi har inte setts på så himla länge. Hon var sig lik, även om Stella sa:
-Vad är det där för en?
Emmy hoppade direkt in i lek med tjejerna och efter ett tag var Emmy tvungen att springa iväg kort och då säger Stella:
-Vart for hon den där tjejen?
-Menar du Emmy?
-Ja, den där tjejen!

Vi lekte ute hela eftermiddagen och åkte bob och stjärtlapp. Vi byggde påskhäxa och påskhäst, som tyvärr hann tina under natten. Påskhäxans morotsnäsa föll till offer hungriga rådjur! Det är sant! Rikard matar rådjur under granen på tomten och sent igår kväll så såg vi hur dom smög sig upp på baksidan på huset. Och i morse så var moroten spårlöst borta! Vi grillade korv igår på eftermiddagen och det var bara hur mysigt som helst. Till middag bjöd Christina på ett supergott recept som kallades Gästlåda. Det var köttfärs blandat med pasta, sweetchili, ost, bacon, creme fraiche och grädde. Jodu, det smakade. Sedan så gjorde vi en pizza också, ifall maten inte skulle räcka! Efter maten så erbjöds det glass, vilket barnen gärna tackade ja till. Jag däremot hade ätit lite väl mycket av den gästvänliga lådan! Vi spelade spel (tärning) på kvällen och sedan hann vi med att surra och läsa bok också. Imorse så vaknade tjejerna först strax efter 07.00 och jag låg kvar och läste bok. Sedan tog jag en liten lur och klev upp först mot 08.30. Härligt. Jag läser tredje boken av en författare som kommer ifrån Island. Första boken heter Änglarösten. Andra boken heter Mannen i sjön och tredje boken heter Vinterstaden. Författaren heter Arnaldur Indridason och jag är helt såld. Läs dom gärna. Jag lovar, dom är väldigt fängslande i sin enkelhet. När vi vaknat till (eller jag var ju sist uppe) så gick vi ut och tog en tur med skotern. Mika satt som ett ljus i mitt knä och sedan stekte vi pannkaka i eldringen på baksidan huset. Mums. Efter lunch så tog i en längre tur med skotern till Rävanabben och hälsade på Magnus kusiner och faster som firar påsk i stugan. Vi stannade ett bra tag och Magnus körde upp lite spår som dom kunde följa inför fisketävlingen vi ska ha där imorgon. Det är vår familj mot deras familj och en tradition som infördes förra året. Jättekul initiativ och i år står vi för priserna. Jag längtar! Sedan så tog Magnus och jag en tur på längdskidor. Tungkört, men gud vad härligt! Skriver mer sedan!

Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar