torsdag 14 maj 2009

CV och personligt brev

Nu sitter jag här framför datorn och försöker peppa mig själv att skriva det personliga brev som jag ska bifoga mitt CV. Vi har fått i uppgift att välja ut en annons, gärna en som vi faktiskt vill söka, och sedan skicka detta via mail till vår handledare på TRR. På tisdag så kommer vi att få sitta i intervju, i träningssyfte. Jag skrev mitt CV igår och hittade en annons idag som kan fungera. Sedan jag blev arbetslös i januari, så har jag inte hittat ett enda jobb som känns helt rätt. Det är otroligt frustrerande när jag varje morgon tittar in på olika jobbsiter, med förhoppningen att hitta det "perfekta" jobbet. Tyvärr är det mest säljjobb, personlig assistent och tjänster som kräver vissa färdigheter som finns ute på offentliga sidor. Jag är av den åsikten att det är lättast att hitta jobb antingen genom kontakter eller möte med den arbetsplats som är intressant. Problemet för mig är att jag inte riktigt vet vad jag vill jobba med och lever på hoppet att jag inte ska behöva tacka ja till ett jobb som strider mot mina värderingar eller intressen. Arbetsförmedlingens handlingsplan gör att jag känner pressen att söka allt som jag är behörig att söka, och det är verkligen oinspererande. Man måste också ställa sig frågan hur ärligt det blir om jag anställs till en tjänst som jag egentligen inte velat söka från första början. Det är inte rätt mot vare sig arbetsgivaren eller mig. Jag vet att det finns dom som skickar in en dåligt gjord ansökan, för att visa på att dom faktiskt har följt Arbetsförmedlingens krav, men ändå är säkra på att inte få jobbet. Jag önskar att jag kunde göra på samma sätt, men jag har svårt för att slösa någon annans tid på trams. Ärlighet varar längst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar