onsdag 10 juni 2009

Jonas Ludvig Emanuel Stenlund




Min morfar kommer från ett släkte som var känt för att nå en hög ålder i sitt liv. Han föddes i Malåvännes 1898 och två år efter flyttade familjen till Garda, därav namnet Gardaludde. Han var tredje av fyra syskon och han gifte sig 1925 med min mormor Astrid (född Johansson, Klemmethaida). Min morfar försörjde sin familj genom att arbeta i renskogen. Dom drev även ett jordbruk med kossor och övrig boskap. Min mamma har berättat många historier om när hon var liten och det mest häpnadsväckande är att Astrid och Ludvig blev föräldrar till 16 barn, varav 14 forfarande är i livet. En av de berättelser jag fascinerats av när Tyra stod och beskådade ca 16 fullvuxna hästar som kom inspringande runt boningshuset i full sken. Hästarna släpptes ut i skogen under sommarhalvåret och gjorde några lovar tillbaks till människorna. Mamma har också berättat mycket om sina syskon och hur hon minns sin mamma och pappa under dessa unika förhållanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar