tisdag 28 juni 2011

Sommar i P1

Känner ni till radioprogrammet Sommar i P1 som sänds klockan 13.00 varje dag under sommaren. Varje avsnitt representeras av en ny och ofta känd person och innehållet i programmen är lika olika som personerna som valts ut att vara med. Sommarvärdarna får alltså prata om vad dom vill och väljer även musiken som spelas. Många gånger är det väldigt intressant, sorgligt och roligt och det var precis vad Mark Levengood bjöd på i sitt bidrag av sommarpratarna. Jag kände igen mig i hans uppfattning om den svenska försiktigheten. Att det många gånger inte tas chanser här i livet, pga vad andra tycker och tänker. Jag har nog tagit en del risker genom åren och litat på min så kallade kvinnliga intuition. Ibland har jag fegat ur, grämt mig, men över lag har jag nog gjort många bra beslut ändå. Hur som helst kan jag ju alltid bättra mig och jag vill verkligen stå där med näsan i händelsernas centrum. Väldigt snart så vill jag göra val, ta lite risker och utmana mig själv. Fast, det får vänta två veckor, jag vill ju ha semester först :)
Hur som helst så vill jag hylla Mark Levengood för hans sympatiska väsen. Hans förmåga att vinkla och vrida olika synsätt så att dom blir lättare att skönja eller förstå. Det kan vara hur vi människor uppfattar varandra och i vilken utsträckning det finns tolerans för olikheter omkring oss. Jag gillar människor och fick en gång höra, i en något bäsk ton:

-Mariana, varför blir du alltid så imponerad av folk?

Min första tanke var att det var något negativt och att jag borde skämmas. Det gick nog några dagar och jag funderade och diskuterade med mig själv. Jag hade en "inre monolog" som min arbetskamrat skulle ha sagt. Jag kom hur som helst fram till att jag ser det som en liten gåva, att se och uppskatta folks olikheter. Sedan kan jag absolut vara för snabb att döma, men jag kan ärligt säga att jag kan ändra mig. Om jag vill.

Nu sängdags!

2 kommentarer: