onsdag 24 oktober 2007

Fred

Wilmas skola har kulturvecka i veckan. Då gör dom pyssel kring andra länder, såsom flaggor och i skolmatsalen så får de äta "utländska" maträtter. De har även lärt sig lite nya sånger och igår sjöng hon något i stil med:
- Och barnen på jorden vill ha fred.
Vi befann oss på toan och skulle borsta tänderna, så jag frågade henne:
-Wilma, vad betyder fred då?
Hon svarade utan att tveka:
-Jo, men dom vill ju vara i fred.
-Ehh, jo det stämmer väl till viss del (fniss fniss), men dom vill inte ha krig längre, svarade jag.
-Va, finns det krig? frågade en storögd Wilma.
-Jo, det är klart! Det finns nog alltid krig någonstanns, sa jag.
-Men varför vill dom ha krig då? undrade hon sedan.
-Ja, dom kanske vill ha större land, eller olja som blir bensin eller diamanter som kan finnas i det landet dom krigar mot.
-Jaha, svarade hon fundersamt.
Vi talade lite om att farfar och Magnus (pappa) har gjort lumpen och att det är en träning ifall det mot förmodan skulle bli krig i Sverige. Jag berättade också att mormor Tyra varit med i Lottakåren och att hon då kommer att laga mat till soldaterna.
-Men lagar hon mat till soldaterna så att dom inte vill kriga mot oss?
-Ehh, nä, asså hon lagar ju mat till våra soldater.
-Men varför då?
-Ja, så dom inte behöver gå hungriga.
Sen så pratade vi lite mera och hon hade massor av frågor. Jag önskade verkligen att Magnus kunnat närvara i samtalet, som är något mer insatt. Sen så blev det sängdax och på morgonen så hade hon flera frågor. Hur som helst. Jag tycker det var så klämmigt att hon uppfattat det som om barnen bara ville vara i fred, vilket i och för sig stämmer!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar