fredag 22 februari 2008

Typiskt!

På tisdag kväll pratade bestämde jag att jag skulle åka till Malå med tjejerna på onsdag. Därför ringde jag Wilmas fröken och tog ledigt för Wilma på onsdagen och torsdagen. Istället för att packa satt vi oss och såg House. Så på morgonen så började jag packa ihop kläder, blöjor, kameror osv och vid 12.00 var vi klara. Vi satte oss i bilen och var på väg. Väl i Malå gick vi en sväng på Second Hand butiken som finns där och jag hittade skor till Stella. Sedan gick vi in på bokhandeln och där köpte tjejerna var sin målarbok. Utanför kräktes Stella av sin irriterande hosta, så vi vände tillbaks till mammas lägenhet. Eftersom Stella hade hostat nära konstant under hela natten och dagen så beslutade jag mig för att ringa till sjukvårdsrådgivningen. Där fick jag prata med en kvinna som provade nå Malå sjukstuga. Det visade sig att Sorsele och Malå turas om varannan dag att ha jour, och precis den kvällen så var det Sorseles tur. Kul! Jag tänkte att om jag ringer personligen till sjukstugan så kanske dom är gulliga att kolla hennes hosta, eftersom jag precis hade kommit till Malå. Läget var ju heller inte akut, utan jag ville egentligen bara att någon skulle titta lite på henne. Men nej, det var tvärt stopp och när jag frågade vad jag skulle göra om Stella skulle drabbas av andnöd (tex vid RS-virus), då svarade kvinnan:
-Ja, du får väl ringa ambulansen!
Jaha, jag blev både upprörd och ledsen. Här hade jag packat in barnen i bilen tillsammans med hur mycket grejor som helst, kört till Malå osv. Bara för att efter några timmar vända tillbaks igen. Sagt och gjort. Jag körde tillbaks till Skellefteå och direkt till akuten. Vid det här laget hostade Stella mycket mindre, men det kändes ändå bra att ha kollat henne. Sov således hemma i huset och så på torsdag förmiddag vände vi bilen än en gång mot Malå och inlandet. Mamma åkte med mig från Malå och sedan tillbaks igen. När vi började närma oss Bjurträskkorsningen, så var klockan efter 11.oo så jag var hungrig. Jag undrade om vi skulle köra in i Norsjö och äta lunch. Jo, så blev det. Vi åt lunch på Frasses, hälsade på min syster på hennes jobb, träffade Cindy och Lina. Körde förbi Kim och lämnade presenter till Alex och Casper. Snygga badbyxor! När vi kom tillbaks till Malå körde vi direkt till Marita och bad om nyckeln till hennes hus. Sen så gräddade mamma goda plättar och vi slappade fram till klockan 18,00 då Magnus kom med bussen. Ha ha, jag har fortfarande inte fattat att det var han som åkte buss och vi tog bilen. Brukar vara tvärtom. Jag gillar verkligen att åka buss, men med tre barn och en massa saker, så är bilen betydligt enklare! Ja, nu ska jag dricka kaffe...eller förresten, efter att Magnus kom med bussen så körde vi till Gargnäs och det är där jag är nu och sitter och skriver! Kram på er...vi hörs snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar