tisdag 1 april 2008

Sveriges rikaste kommun! Skellefteå

Jippiee, av alla Sveriges kommuner så har jag enligt en artikel på Expressens hemsida valt helt rätt! Skellefteå är rikaste kommunen och jag sitter och fantiserar vad pengarna ska användas till. Ungefär som när man dagdrömmer om den där miljonen som man vill vinna. Nu finns det ju faktiskt pengar, så drömmen kan mycket väl bli till verklighet, eller?! Tänk när unga mammor kan dra sig undan i ett nytt fräscht amningsrum och njuta en stund av sin lilla bebis. Slippa stress och buller och ingen behöver kasta långa blickar som menar att det där kan du syssla med hemma. Bänkar till alla som vill sitta och inte några få stackars platser vid fontänen som för övrigt kastar vatten. Eller bänkraderna vid bågen på torget? Det upplever jag inte speciellt mysigt. Inga blommor, ingen avskildhet och ingen skugga. Sedan skulle jag använda pengarna till skyltar på cykelvägarna. Kul för turister att hitta tillbaks till stan efter en cykeltur. Jag skulle nog också passa på att göra bättre cykelvägar, för vi har ju riktigt dålig luft i Skellefteå också. Tänk så bra då att vi är så rika. Det kan ju bara bli bättre nu alltså. För visst vill väl kommunen att jag som innevånare ska hållas frisk och känna mig som hemma. Kanske lika välkommen som Hanna Marklund måste känna sig varje gång hon kommer till stan?! Jag gillar henne! Hoppas hon är med på min slösarstrategi, så kan vi spendera pengarna tillsammans. Hennes mamma har varit dagisfröken till mina barn, så jag känner henne nästan...haha. Skellefteå Kommun, jag ber om lite uppmärksamhet. Om ni har så mycket pengar, använd dom. Låt mig få starta ett kommunalt vandrarhem? Jag tror minsann att året jag jobbade på vandrarhemmet var all time high! Sen lades det ner...kah? Så här är min lista:

Skellefteå Sveriges rikaste kommun:

Till Centrum:

  • Mera bänkar, sittgrupper (ungfär som utanför Nordstan i Göteborg).
  • Amningsrum
  • Handikappsanpassa mera. Ställ krav på butikerna att hålla avstånden mellan varuställ osv.

En liten scen för alla tänkbara event. Politiskt, födelsedagsfirande, barnklass som vill uppträda. Ge alla chansen till detta!!! Det kan vara en scen som flyttas med bil. Större behövs inte!

Till kommunen:

  • Bättre cykelvägar med skyltning i alla vädersträck!
  • Gör som i Norsjö. Om du har barn under två år så får du automatiskt en större soptunna utan extra kostnad. Hur bra är inte det...
  • Inför företagens dag! Tex varje lördag så representerar ett företag sig själva på torget.
  • Pga dålig luft i kommunen (Skellefteå) billigare buss och mera körtider. Men framför allt. Inför gratis buss för pensionärer med tex rullator och för småbarnsfamiljer med barnvagnar.
  • Bättre information till innevånarna i kommunen. Inte bara till nyinflyttade. Jag vill också vara välkommen på informationsdag och jag har bott i stan sedan 1998. Men var får man reda på information annars? Tex föreningslivet, dagis. Jo, jag vet. Skellefteå Kommun har en egen hemsida, men det känns inte som en självklarhet att hitta all information där. Har jag sedan inte Norran, ja, då är det så gott som kört.
  • Inför badvakter på de allmänna baden igen. Det hör till god service. Är inte kommunen rädd om oss? Låt dom drunkna?!
  • Fixa vägkorsningar som ÄR FARLIGA omgående. Dra inte ut på det tills det händer något riktigt illa. Fixa nu är ni snälla.

Ja, nu kommer jag inte på något mer för tillfället. Men huvudmålet är:

Bättre luft-minska bilåkandet-slå ett slag för cykel och billigare buss.

Förresten Skellefteå Buss. Ni har några fåtal riktigt trevliga busschaufförer. Tjejen med långt blont hår, den äldre herren som bryter på finska och några till. Resten...snälla, ställ krav på er arbetsgivare om anledningen till ert dåliga humör är tajta körtider. Sedan så har jag inte tagit upp detta med er tidigare och det ångrar jag djupt. För två vintrar sedan så hade jag min dotter (fem månader ungefär) liggandes i vagnen och min treåring i handen, och skulle kliva av bussen. Det var höga snövallar utanför och bussen körde alldeles för nära. Med hjärtat i halsgropen fick jag dra ut barnvagnen i plogkanten (minst 60 cm upp i luften) och lyfta ut min treåring i ena armen. Sedan kör bussen innan jag hann vika till vagnen, för hur lätt är det där uppe i luften? Barnvagnshjulet fastnar i bussdörren medan bussen kör iväg och samtidigt börjar stänga dörren. Jag kränger och vräker vagnen i sidled för att få loss den och när jag dragits med i ca en-två meter så lyckas jag på något himmelskt sätt komma loss. Storögd står min dotter och tittar på, mitt på vägen. Faaan, så här får det jävlar i mig inte gå till...fan fan fan. Tänk om jag inte hade orkat, tänk om vi båda glidit in under bussen. Tänk om min större dotter blivit påkörd, pga mitt totala focus på barnvagnen och den där jävla bussen! Jag kan inte fatta att jag inte tagit upp detta med Skellefteå Buss tidigare, men när jag tänker efter, så minns jag inte vad som hände efter denna incident. Jag minns allt som i ett töcken...fy...

Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar