lördag 23 maj 2009

Fynda mera!!!

Vi besökte en lokal loppis idag och gjorde lite småfynd. Ett barnalfapet, 24 pixiböcker (1 krona stycket) och en Reima fleecejacka till Wilma. Böckerna var av blandad ålder och det fanns en och annan 70-talare, men dom flesta var i fint skick. Hur som helst, en mysig utflykt som passade alla i familjen. Jag skulle vilja anordna en loppis själv också, men det känns så besvärligt innan man kommer igång. Dessutom blir jag lite snål när det gäller våra finare barnkläder som är av märken som Polarn och Pyret, Reima osv. Dessa saker säljer jag hellre på Tradera. När jag ändå skriver om Tradera, så hjälper jag gärna till ifall ni är nyfikna att lära er mer om detta! Jag har verkligen gjort fynd där och även sålt en hel del. Här köpte vi tex vårt kameraobjektiv och betalade nästan 2000 kronor mindre än marknadspriset. Vi kollade en hel del både på internet och i butiker innan vi bestämde oss för att köpa och då hade vi satt ett maxpris som vi var beredda att betala. Sedan så kollade vi även att säljaren hade lite längre historik på Tradera och goda omdömmen. När han sedan lade ut det objektivet vi ville ha, så vaktade vi auktionen som två hökar och det lönade sig! Ni som känner mig vet att jag gärna köper begagnade saker, vare sig det gäller Myrornas, Tradera, klädbytardagar eller loppisar. Jag gör det dels för att spara pengar, dels för glädjen i att göra ett riktigt fynd. Men den största anledningen är minskad ångest eller rädsla om ni så vill. För idag när jag köpte fleecejackan till Wilma, så känner jag att hon kan ha den precis när hon vill. Nypriset på en sådan jacka kanske ligger på nära 500 kronor och jag betalade 20 kronor. Den var hel och hade någon liten fläck, men jag tror inte att den blivit tvättad en enda gång. Så har jag tur så försvinner fläckarna i tvätten. På Myrornas så har jag köpt en Helly Hansen skaljacka till mig själv. Jag betalade 65 kronor och behöver inte känna att det skulle vara katastrof om den blev förstörd på något sätt. Det är en härlig frihetskänsla. Fundera på detta en sekund. Om du köper en jacka för över 3000 kronor, så går du med en ständig ångest för att smutsa ner den eller att den ska gå sönder av någon anledning. Jag är inte mindre rädd om mina saker bara för att jag köpt något begagnat, men jag behöver inte tänka på det hela tiden. Andra fynd jag har gjort är skalbyxor (vinterbyxor) till både Magnus och mig. Magnus fick Peak Performance och jag har Helly Hansen. Båda byxorna var i nyskick och jag betalade 125 kronor totalt. När jag köper något begagnat så har jag en regel och det är att det inte ska vara trasigt eller i behov av nya knappar eller liknande. Det ska inte krävas någon omtanke mer än en tvätt innan användning. Att det sedan sparar miljön, ja, det är bara plus! Jag vet att det är många i min omgivning som inte kan tänka sig att köpa något som någon annan har använt. Men är det verkligen värre än att låna bowlingskor eller sitta i någon gammal soffa på en pub. Jag har då kontrollen att jag tvättar sakerna och jag köper inte några intima klädesplagg osv.

Så ut och fynda i sommar, det kan löna sig!


Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar