måndag 8 juni 2009

Lite släkthistoria


På bilden ser ni Arvid Sivert Jonsson Stenlund (ende sonen till Jon Sjulsson 1794-1878) Född 1829-08-31 i Skäppträsk. Död 1909-07-25 i Näsudden.
Johanna Klingstedt Född 1838-08-15 i Klingnäs, Norsjö. Död 1913-11-21 i Näsudden. Arvid var min morfars farfar och han finns omskriven i Åke Lundgrens bok, Suckarnas allé. Här berättas det om att Arvid var den förste att bosätta sig i Näsudden, om jag har förstått det hela rätt. Min mamma har läst den boken, men visste inte då att det var hennes släkting som det berättades om. Jag tror att hon säkert kommer att läsa den igen, och då med annan inlevelse. Jag känner också att jag nog ska läsa den, men inte förrän jag läst min nuvarande bok färdigt. Jag återkommer senare med recension.

3 kommentarer:

  1. Stenlundardragen syns tydligt på Arvid Sivert

    SvaraRadera
  2. Föddes Arvid EFTER att han dog ??? ;-)
    Kul med lite historia!
    Får hålla med om att Arvids drag lever vidare...

    SvaraRadera
  3. Ha ha...måste nog kolla med min "källa"...

    SvaraRadera